Top

hastighedsoptimering af WordPress & WooCommerce

Kom Godt-i-Gang med din nye hjemmeside

Synes du at dit WordPress site reagerer langsomt, eller at det er lang tid om at loade?

Der kan være flere ting der kan være til grund. Derfor kan det være godt at gribe det lidt systematisk an, og indsnævre feltet.

Værktøjer til måling
Et godt sted at starte rejsen er på pingdom.com hvor du kan lave en hastighedstest og analyse. Udover at få et indblik i dit site, vil du også have et niveau at vurdere fremtidige ændringer ud fra.

Et andet glimrende værktøj er PageSpeed fra Google. Går du op i din placering på Google, og SEO optimering – er det vigtigt at dit site scorer højt i PageSpeed, da det er med i Googles samlede bedømmelse.

Den simple hastighedsoptimering af WordPress
En af de klassiske data slugere, er billeder. Ikke alle kender til billedoptimering i fx. Photoshop, og uploader eksempelvis direkte fra digitalkamere, eller et billede købt på et stock-image site. Der er som sådan ikke noget galt i det, men det kan nemt fylde så meget at det tager lige så lang tid at loade, som for al resten af sitet – og ofte endnu længere. Og hvor meget må de så fylde? Et stort forside billede, under 300kb, mindre billeder på undersider – under 50-150kb, og små billeder 30-50kb, og gerne mindre.

Den brede hastighedsoptimering af WordPress
Næste skridt er at installere nogle caching plug-ins. Caching sørger ligesom en zip fil at pakke din data, og gemme dem på en måde der gør dem nemmere og hurtigere at hente. Nogle plug-ins sørger for at pakke dine designfiler (css) og javascriptfiler i samlede pakker, så der kun er eet kald til dem. Der er også muligt at få minimeret størrelsen på billedfiler. Et glimrende WordPress plug-in til formålet er WP Fastest Cache som med få rette indstillinger hjælper godt på vej.

Den omfattende optimering af WordPress
Ønsker du endnu mere hastighed skal der arbejdes godt i dybden. Dit WordPress tema skal kigges igennem for kode der loader, men ikke bliver brugt, på plug-ins og udvidelser der ikke bliver brugt, og placering af kode der bliver hentet fra eksterne sites. Det vil også være godt at teste hastigheden på din webhotel leverandør, og måske vælge at sprede sitet ud på flere servere, for bedre oppetid og performance.

Der er mange parametre der gør sig gældende, og vil du have maksimal hastighed er der ikke en one-size fits all løsning, men en blanding af en masse teknikker.

Hastighedsoptimeringspakken indeholder:

Installation af WordPress

Få installeret WordPress på dit webhotel. Har du ikke allerede et webhotel, eller ved du ikke hvad du skal vælge – kan du også få hjælp til dette.

Installation af dit tema

Når WordPress er installeret på dit webhotel, er det tid til at få installeret et tema. Et tema er den visuelle del af WordPress, og det man ser i sin browser. Har du allerede fundet et tema du kan lide, bliver dette installeret – ellers kan du få hjælp til hvor du skal kigge, ud fra dine ønsker.

Installation af plug-ins

Plug-ins er små hjælpeprogrammer, der giver ekstra funktionalitet til din hjemmeside. Det kan fx. være formularer, designhjælpere, sikkerhedsprogrammer eller backuphjælp.
Hvis du ønsker det, vil du få installeret et par af dem der er gode at starte med.

Opsætning af menu

På din hjemmeside skal du sikkert bruge en navigation. Du får opsætning af en basis menu, så du ikke skal bøvle med det.

Rentegning og upload af logo

Har du et logo du gerne vil have på, og er det helt klart? Jamen, så er der ingen problemer. Ellers kan du få dit logo konverteret så det egner sig til hjemmeside brug. Det kræver somregel Photoshop arbejde, og det er ikke altid man selv har mod og mulighed på det.

Herefter bliver det sat ind på hjemmesiden.

Backup klar

Har du husket at tage backup? Få installeret et plug-in der gør det nemt at tage manuel backup inden du laver større ændringer på din hjemmeside. Skulle noget gå galt, behøver du ikke skulle starte forfra.

Kontakt os

Har du spørgsmål, eller vi du gerne gå i gang med bestillingen af din nye WordPress hjemmeside – så skriv til os.

Spørgsmål & Svar

Hvorfor vælge kodepine.dk?

Fordi du skal kunne skrive til din hjemmeside mand uden at skulle finde ud af den tekniske term, eller skrive på engelsk. Begge dele er selvfølgelig velkomne, men nogle gange er det bare nemmere at kalde en dims for en dims.

Det handler også om tillid at sende sine passwords til sin hjemmeside ud i verden. Især hvis der er oplysning af mere følsom karakter – såsom betalingsoplysninger i din webshop.

Derudover er der bare en masse små praktikaliteter, såsom tekstforståelse hvis din hjemmeside er på dansk. At vi er i samme tidszone, hvilket gør at der ikke altid er et halvt døgns responstid på mails.

Men der findes mange dygtige folk i hele verden, til meget forskellige priser. Valget er dit

Hvor hurtigt kan min hjemmeside være klar?

Hvis man starter helt uden noget, tager det omkring en time at oprette webhotel. Herefter skal domænenavnet aktiveres hos dk-hostmaster, hvilket kan tage fra et par timer til næste dag. Endelig skal tema og plug-ins installeres, og hvad der ellers er aftalt. Det kan også tage et par timer.

Så det kommer an på flere ubekendte. Regn med at der kan gå et par dage, hvis ikke det er en hastesag.

Hvordan kommer vi i gang?

Send en mail – enten på info@kodepine.dk – eller brug denne formular

Skriv hvad du har af ønsker, eller spørgsmål 🙂

  • Bestil Hastigheds- optimering

  • 995 kr. ex. moms

    • installion af WordPress
    • installion af tema
    • gode plug-ins
    • opsætning af menu
    • rentegning af logo
    • upload af logo
    • backup klar